Vanlige spørsmål


Vipps

Gir dere support på Vipps for WooCommerce og Login med Vipps?

For nettbutikker som ligger på vår hostingplattform gir vi direkte support i vårt eget supportsystem. Både på epost og telefon.

Andre nettbutikker gir vi support i forumene på wordpress.org.

Vipps for WooCommerce: https://wordpress.org/support/plugin/woo-vipps/
Login med Vipps: https://wordpress.org/plugins/login-with-vipps/


Abbonement og faktura

Hvordan flytter jeg til WP-hosting

Vi hjelper deg gjerne med å flytte til oss. For de aller fleste er det en enkel prosess.

Start med å legge inn en bestilling på ønsket abonnement og si fra til oss hvilket nettsted du vil flytte. En tekniker hos oss vil så ta føringen i selve flyttingen.

For et vanlig nettsted gjør vi som regel flyttingen uten nedetid. For en nettbutikk blir det normalt enn time nedetid for å hindre at man mister bestillinger.

Har dere bindingstid?

Alle våre avtaler har 12 måneders bindingstid med mindre annet er eksplisitt avtalt. Du kan når som helst si opp avtalen og flytte til en annen leverandør, men vi betaler ikke tilbake det som allerede er innbetalt.

For hvor lang periode får jeg faktura?

Normal fakturaperiode er 12 mnd. Kortere fakturaperioder gis kun etter spesifikk avtale.

Alle abonnement faktureres forskuddsvis.

Hvordan kan jeg få en fakturakopi?

Send oss en henvendelse på support@wp-hosting.no og vi vil hjelpe deg.
Om du er en registrert kontakt i våre systemer kan du også kontakte oss på telefon for avklaring/utsendelse til gitt epostadresse.


WordPress Support

Hva inngår i ordinær support?

All support på standardfunksjonalitet i WordPress og våre systemer er inkludert i abonnementene Medium og Total.

Ved supporthenvendelser for utvidelser og maler, så gjør vi en «best effort» inkludert i abonnementet. Dette innebærer at vi:

  1. Reproduserer problemet hos oss
  2. Logger oss inn og ser på feil-logger på server
  3. Ser på feil-logger i konsollet på nettleseren
  4. Søker i søkemotorene etter løsninger på problemet

Dersom vi ikke løser problemet under «best effort» vil vi gi kunden et estimat på kostnader for videre feilsøk.

Kunder med abonnementet Basis, kan betale for support. Vi fakturerer hver påbegynte halvtime.

Gir dere support på nettsteder som ligger hos andre leverandører?

Nei, vi har ikke muligheter til å assistere med feilsøk/problemer hos andre leverandører.
På våre egne servere har vi tilgang til alle logger, feilrapporter fra WordPress-løsningen, PHP-informasjon og mulighet til å aktivere utvidet logging.

Hvordan fungerer deres hacker-garanti?

Vi garanterer å kostnadsfritt rense en WordPress side som ligger på våre servere for infeksjoner av hackere så sant kunden holder WordPress, maler og utvidelser oppdatert. Dersom kunden har et abonnement hvor leverandøren skal holde dette oppdatert, så gjelder garantien uansett. 

Garantien bortfaller dersom:  

  • kunden åpner opp egne bakdører i løsningen mot omverdenen 
  • kunden har svært svake passord som brytes av brute force-angrep 
  • nettstedet var hacket når det ble flyttet inn til våre servere 

Vi forbeholder oss retten til å stenge et nettsted som er hacket inntil det er renset for infeksjoner.

Hvordan kan jeg oppdatere WordPress?

Oppgradering av WordPress-nettsider er normalt sett en grei affære så lenge man følger noen enkle forhåndsregler.

Anbefalt prosedyre for oppdatering av nettsteder:
– Sett nettstedet i vedlikeholdsmodus
– Opprett sikkerhetskopi
– Kjør oppdatering av alle utvidelser
– Kjør oppdatering av alle utseendemaler
– Kjør oppdatering av WordPress-kjernen
– Kjør oppdatering av alle utvidelser igjen (kjøring #2)
– Kjør oppdatering av alle utseendemaler igjen (kjøring #2)
– Sjekk at alt er som det skal (sjekk hoveddsider, handlekurv-mekanismer osv)
– Rull tilbake til sikkerhetskopi ved evt. feil
– Deaktivere vedlikeholdsmodus om alt er OK

Kort fortalt er det viktigste punktet å ha en oppdatert sikkerhetskopi.


Tekniske spørsmål

Jeg har Total-abonnement. Hvor ofte oppdaterer dere mitt nettsted?

For Total-kunder uten nettbutikk utføres oppdateringer en gang i måneden ved behov.
For Total-kunder med nettbutikk utføres oppdateringer en gang i måneden etter nærmere avtale.

Ved publisering av sikkerhetshull i utvidelser, vil alle kunder få en oppdatering så raskt som mulig. Slike oppdateringer gjør vi uavhengig av abonnement.

Hvordan setter jeg opp utgående epost fra nettstedet mitt?

Installer utvidelsen Fluent SMTP om ikke annet er angitt, og benytt innloggingsdetaljene angitt fra din epostleverandør for å sende utgående epost.

Om dette ikke er tilgjengelig eller mulig kan vi hvitliste en epostadresse for sending via Amazon SES. Da gir du oss beskjed om hvilken e-post du vil benytte som avsender.

 

Kan jeg få tilgang til SSH (shell-tilgang)?

Nei. Vi tillater ikke direktetilgang til brukerkontoene med login.

 

Kan jeg få tilgang med SFTP?

Ja, vi tillater SFTP, og vi anbefaler benytte SSH-nøkler for autentisering.

Vi vil da trenger OpenSSH publicnøkkel – send denne til oss, og vi legger den inn på brukerkontoen.

 

Kan jeg få tilgang til databasen?

Nei, ikke direkte. Våre servere ligger bak flere lag med brannmurer, med veldig strenge/restriktive tilgangskrav.

Har man behov for et grafisk grensesnitt kan det installeres en webbasert databasebehandler på brukerkontoen. Dette grensesnittet må tas vekk etter bruk.

 

Kan jeg få tilgang med CPanel/Plesk?

Nei, på grunn av hvordan våre servere er satt opp er ikke kontrollpanel-systemer installert på våre servere. De aller fleste endringer på servernivå utføres av vårt eget personnel.

For kunder med egne servere kan vi være behjelpelig med å installere eget kontrollpanel ved evt. behov.

Hvordan fungerer deres løsning for git?

Brukere får tildelt egen bruker som benyttes sammen med SSH-nøkler, på lik linje med tilgang til SFTP. Nøklene må sendes til oss (inntil videre).

Vi setter opp git-repositories for dere med commit-hooks, hvor hook-script ruller ut endringer basert på hvilke branches man sender data til (dette kan justeres etter kundens ønske).

 

Hvorfor vises endringene på nettstedet mitt kun når jeg er logget inn?

Vi benytter Varnish som frontcache, og innholdet i denne cachen skal normalt sett oppdateres automatisk. Nettstedet skal fra vår side være satt opp med Varnish HTTP Purge, en hjelpeutvidelse som er ansvarlig for å tømme innholdscachen ved oppdateringer.

Om endringene ikke vises, sjekk at denne utvidelsen er installert.

Benytt deretter hjelpemenyen ‘Tøm varnish cache’ i admin-menyen på toppen av siden.

 

Fant du ikke svaret på det du lurte på? Ta kontakt