Hvordan vi oppdaterer WooCommerce – Trygt!

Sitter du med hjertet i halsen når du skal oppdatere WooCommerce og alle dine utdaterte utvidelser? Du er ikke alene.

WooCommerce er et fantastisk system hvor du kan velge og vrake i mengder av funksjonalitet til en veldig lav pris. Men dessverre så hender det at utvidelser ikke lenger snakker sammen. Kanskje har dine utviklere basert seg på en funksjon som ikke lenger finnes i nye versjoner av WooCommerce. Og hele nettbutikken kollapser. 

Problemer ved oppdatering av WordPress og WooCommerce 

Mange opplever problemer og derfor utsetter de oppdateringene alt for lenge, eller til og med slutter å gjennomføre dem. Dette er å be om trøbbel. Om du ikke oppdaterer WordPress og WooCommerce er det bare et tidsspørsmål før nettbutikken slutter å fungere eller inneholder kritiske sikkerhetshull. 

 Gjennom å drifte hundrevis av nettbutikker og forretningskritiske nettsteder gjennom mange år har vi landet på en fast prosedyre vi kjører gjennom hver eneste gang vi oppdaterer en nettbutikk. 

Hvordan vi oppdaterer nettbutikker med WooCommerce 

  1. Vi sender ut en epost i forkant hvor vi foreslåt et tidspunkt for oppdateringene. Dette er veldig viktig ettersom vi ikke ønsker å gjøre risikable oppdateringer midt i en kampanje eller lignende 
  2. Ved avtalt tid setter vi nettbutikken i vedlikeholdsmodus. For å sikre at ingen ordre går tapt og databasens integritet er det viktig at ikke butikken er live mens vi oppdaterer. 
  3. Vi tar en komplett backup av hele butikken slik at vi har et stabilt utgangspunkt vi enkelt kan gå tilbake til. 
  4. Alt oppdateres. Vi starter med alle utvidelser og tar WordPress til slutt. 
  5. Test! Test! Test! Vi går inn i nettbutikken og kontrollerer alle de viktigste sidene og menyer. Vi sjekker feillogger i nettleserens konsoll og på serveren. Og aller viktigst, så gjennomfører vi et kjøpsløp helt frem til betaling. 
  6. Om alt er OK så skrur vi av vedlikeholdsmodus og butikken er live igjen. 
  7. Om ikke OK, så gjør vi feilsøk og ser om vi kan rette feilen der og da, om ikke så tilbakestiller vi til før backup og legger en plan videre med kunden. 

En typisk oppdatering innebærer 15 minutter nedetid. 

Kritiske sikkerhetshull tettes alltid umiddelbart 

Ved publisering av kritiske sikkerhetshull, så scanner vi alle kundene våre, og oppdaterer den aktuelle pluginen for alle. Dette er kostnadsfritt og gjelder uansett abonnement man har hos oss.