Nettbutikk med lager i fysiske butikker

Sist oppdatert:

Companys er en kjede klesbutikker som fokuserer på merkevarer fra Skandinavia. Når de skulle bytte ut kassesystem og nettbutikk falt valget på kombinasjonen av Smartstore for kassen og WooCommerce for nettbutikken.

Se butikken live her: https://www.companys.no

Lager i butikk

Companys har ikke eget nettlager, men har varene utstilt i sine fysiske butikker. I nettbutikken selges den totale varebeholdningen som ligger spredt rundt i butikkene. På grunn av tilpasning til lokale markeder har de ulike butikkene litt ulikt sortiment.

Dette er en veldig vanlig situasjon for mindre aktører som har både nettbutikk og fysiske butikker. Mye kapital er bundet opp i varebeholdningen og det er viktig å hele tiden kunne selge alle varene.

Og svært få har muligheten til å ha et eget lager kun for salg via nett.

Utfordringer med distribuert varelager

Et distribuert varelager kan føre til mange problemer om det ikke håndteres på en ryddig måte.

Hvilken butikk skal behandle ordren?

Hovedutfordringen ved å ha et distribuert varelager er hvordan man effektivt tildeler innkommende ordre til rett varelager. I WooCommerce har man kun en lagerbeholdning per variant, og har ingen kunnskap om hvor disse varene befinner seg.

Hva med hent i butikk?

Det er blitt veldig populært å velge å kjøpe varen på nett og så hente i butikken når man har tid. Ettersom WooCommerce ikke har informasjon om hvilke butikker som har en vare på lager, så kan den heller ikke på en trygg måte sikre at kunden kan hente varen kort tid etter at bestillingen er gjort. I verste fall må jo kjeden flytte varen til den butikken som kunden har valgt å hente varen, og dette kan ta tid.

Hent i butikker som har alle varene på lager.

Hvordan holdes lageret oppdatert og korrekt?

Ved et distribuert lager er man avhengig av at et salg i en av kanalene raskt fører til at lagerbeholdningen blir rett overalt.

Når man selger klær så har man i tillegg utfordringen med at varer kan være holdt av i form av at en kunde prøver en vare i prøverommet samtidig som en annen kunde kjøper varen i nettbutikken. Dette problemet har vi dessverre ikke klart å løse! 🙂

Løsningen laget med Smartstore og WooCommerce

Heldigvis vet Smartstore alt det som WooCommerce ikke vet. Der ligger eksakt varebeholdning for alle varer i rett butikk.

Løsningen ble derfor å bygge videre på vår eksisterende integrasjon mellom WooCommerce og Smartstore for å håndtere fraktalternativer og tildeling av ordre.

Lagerstatus i butikk

På hver produktside kan kunden se alle størrelser som er tilgjengelige i de ulike butikkene. Dette gjør at kunden enten kan stikke ned på den nærmeste butikk og prøve varen, eller gi en forsmak på hvilke butikker hen kan velge å hente varen etter å ha gjennomført et kjøp.

Oppslaget gjøres direkte mot Smartstore sitt varelager og vil alltid være korrekt. Så sant butikkene har orden på varelageret såklart!

Tilgjengelige butikker for “Hent i butikk”

Når kunden går fra handlekurven til kassen, så gjør vi et oppslag mot Smartstore for å finne alle butikker som har hele handlekurven på lager. Kunden gis så mulighet for å velge å hente varene i en av disse butikkene. Om ingen butikker har hele kurven på lager, så skjules muligheten for å hente i butikk.

Tildeling av ordre

Når det kommer inn en ferdig betalt ordre til WooCommerce så tildeles ordren til en butikk som har hele kurven på lager. Dersom kunden har valgt å hente i butikk, så er det såklart denne butikken som får ordren. Dersom en ordre ikke kan leveres fra en enkelt butikk, så splittes ordren automatisk opp slik at alle varelinjer går til en butikk som kan levere fra sitt lager.

Et vellykket prosjekt

Companys sin løsning har nå kjørt siden juni 2021, og den tikker og går uten problemer.

Om du er interessert i en nærmere gjennomgang av hvordan vi kan hjelpe deg med dine utfordringer innen e-handel så tar vi veldig gjerne en prat med deg.