Versjon 1.1.11 – “Behandler” som ordrestatus etter retur fra Vipps i stedet for “På vent”

De aller fleste som har Vipps som betalingsmåte, har et opplegg der betalingen skjer i to faser: først reserveres pengene når betalingen gjennomføres; og deretter overføres pengene når ordren  sendes.  Dette er kort fortalt basert på forbrukerombudes veiledninger og salgsloven, spesielt det som omhandler forskuddsbetaling.

I WooCommerce er det som standard bare en håndfull ordrestatuser – “Avventer betaling”, “På vent”, “Behandler” og “Fullført” er de man ser for vellykkede kjøp.  “Behandler” og “Fullført” er regnet som betalte statuser, og det er ingen ekstra “Utseendelse igang”-status. Denne tilstanden er dermed en del av “Behandler”.  Dette betyr at pengene kan bli og blir overført når man setter status til “Behandler”, men det betyr også at vi er nødt til å bruke statuen “På vent” når ordren er reservert hos Vipps.

Dette er i tråd med det som WooCommerce har av dokumentasjon på denne ordreflyten, men det skaper et problem: “På vent” betyr også det er et problem med din betaling og for mange butikker er det det eneste den betyr når det gjelder epost-utsendelser og så videre.  Så det man egentlig vil er å ha “Behandler” på alle ordre som er ferdig hos Vipps, og at man overfører pengene først ved “Fullført”, eller at man overfører dem manuelt.

Velg ordrestatus ved retur fra Vipps

Fra versjon 1.1.11 av er dette endelig mulig uten å skrive kode: Du kan i instillingene til Vipps nå finne nedtrekksmenyen Ordrestatus ved retur fra Vipps og sette denne til “Behandler” eller “På vent”. Velger du “Behandler”, vil pengene ikke bli overført, men ordren vil få statusen “Behandler” og epostene som vanligvis går ut ved et vellykket kjøp vil bli sendt. Velger du “På vent” vil du få ‘standard’-oppførselen der å sette til “Behandler” overfører pengene (og altså er en “betalt status”).

Hva burde jeg velge?

For de fleste er “Behandler” det beste alternativet, og det som gir best flyt og enkest eposthåndtering. Den eneste ulempen er at man må huske på overføre pengene før ordren sendes, enten ved å trykke på knappen for dette, eller ved å sette ordren til “Fullført”.

Men hvorfor er da ikke “Behandler” standardvalget?

Bortsett fra det som handler om interne WooCommerce-ting, så er det uheldigvis slik at det er mulig at overføringen av pengene mislykkes selv når reservasjon er gjort. Normalt vil man bare trenge å prøve å overføre pengene en gang til (ordren vil i mellomtiden ha blitt satt “på vent”), men i noen ekstremt sjeldne tilfeller så vil dette ikke lykkes.  En  del butikker har som rutine at ordren sendes før ordrestatus settes til “Fullført” – og i dette tilfellet vil da varene bli sendt uten at pengene kan overføres.  For å være sikre på at dette ikke skjer med en standard installasjon av pluginen, er det “På vent”-statusen som må være standard.

Ordre som “sendes” med en gang betalingen er gjort – “Virtuelle” og “Nedlastbare” produkter

Enkelte typer ordre, foreksempel e-bøker, bilder i elektronisk format og så videre “leveres” i samme øyeblikk som ordren er gjennomført. I dette tilfelle vil man typisk at slutt-status skal være “Fullført” og at pengene overføres med en gang.  I WooCommerce blir produkter som har denne egenskapen klassifisert som produkter som ikke “needs processing”, og som standard gjelder dette kun produkter som både er merket “Virtuelle” og “Nedlastbare”. Hvis du har slike produkter der det ikke passer å krysse av på denne måten, vil du måtte bruke filteret “woocommerce_order_item_needs_processing” for de produktene det gjelder. Men i alle tilfeller så er altså slike produkter untatt fra situasjonen over.

Ekstra ordrestatuser

Hvis du har flere ordrestatuser enn de som følger med WooCommerce, så er det mulig å sette hvilke som er betalte og ikke betalte med filtere i pluginen. Disse er kort dokumentert i readme.txt men det er nok her lettest å se i koden – eller å spørre oss.